Якщо прийшов контролер.
По-перше, відповідно до пункту 39 Правил № 1357, представник енергопостачальника зобов'язаний мати при собі і показати Вам службове посвідчення.
Якщо у Вас виникла підозра в упередженому ставленні контролерів та в їхньому бажанні обов'язково знайти у Вас якісь порушення, тоді:
-
перш, ніж пустити контролерів у квартиру, запросіть 2-х сусідів;
-
подзвоніть до свого РЕМу та дізнайтеся - чи працює у них такий контролер, за якою ділянкою він закріплений та чи внесено Вашу квартиру до плану перевірок;
-
не залишайте контролерів наодинці із лічильником жодної секунди.
По-друге, згідно із пунктом 30 цих Правил, якщо доступ до приладу обліку є неможливим, тоді контролер виписує платіжний документ на підставі даних лічильника за попередній період, про що робиться відповідний запис в особовому рахунку споживача.
Якщо протягом 2-х розрахункових періодів (як правило, місяців) контролер так і не мав доступу до лічильника, тоді він залишає споживачеві у поштовій скриньці повідомлення про дату наступного свого візиту або з проханням повідомити показники лічильника енергопостачальнику. Якщо і після цього споживач не повідомляє даних про кількість спожитої ним електроенергії, тоді енергопостачальник має право через 30 днів після дати відправлення письмового попередження відключити житло такого споживача від електропостачання.
По-третє, у компетенцію контролера входить:
-
перевіряти роботу приладів обліку електроенергії;
-
знімати їхні покази;
-
контролювати правильність зняття показань споживачем;
-
проводити обстеження електроустановок споживача з метою виявлення фактів споживання електроенергії поза приладами обліку (пункт 37 Правил № 1357).
По-четверте, якщо контролер виявив порушення споживачем Правил № 1357, зокрема факти розкрадання ним електроенергії, тоді у такому випадку складається акт, який підписує представник енергопостачальника та споживач. Один примірник акта вручається споживачеві, другий залишається в енергопостачальника. При цьому споживач має право зазначити в акті свої зауваження.
Споживач може відмовитися від підписання акта, тоді в акті робиться запис про його відмову, а документ вважається дійсним, якщо його підписали 3-и представники енергопостачальника.
Цікаво, що в питанні визначення «винуватості» та «навмисності» у пошкодженні
лічильника або його пломб фактично має значення - хто першим це виявив.
Якщо споживач першим побачив зірвані пломби і повідомив про них в управління обленерго, ще й до того ж немає видимих ознак втручання в роботу лічильника, тоді, як правило, він вважається «невинним» і не повинен оплачувати збитки. В іншому випадку, якщо Ви не проявили своєчасну пильність, і зірвані пломби помітив сам контролер, тоді тут більше шансів стати «винним» та сплатити збитки енергопостачальній компанії.
У будь-якому разі, якщо порушення Правил № 1357 стосуються роботи електролічильника, тоді, відповідно до пункту 3 Порядку визначення розміру і відшкодування збитків, завданих енергопостачальнику внаслідок викрадення електричної енергії, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2006 р. № 122, факти пошкодження приладів обліку, пломб на них, втручання в роботу, що призвели до заниження показників, встановлюються спеціалізованими організаціями, які мають право на проведення відповідної перевірки із залученням представників Держспоживстандарту.
По-п'яте, на підставі такого акта енергопостачальник має право від’єднати споживача від електропостачання та стягнути збитки, нанесені йому протиправними діями споживача.
Розмір цих збитків визначається за величиною розрахованого споживання електроенергії протягом періоду порушення на підставі акта, складеного відповідно до Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, яку затверджено Постановою НКРЕ України від 04.05.2006 р. № 562.